VWT3 veel laswerk
..ff laten lassen dus?
Na de aanschaf werd het eens tijd om na te gaan wat er allemaal moest gebeuren en wat dat nou ging kosten. Een beetje teleurgesteld met de tegenvallende staat van het busje waren we wel. Hij reed maar daar was het dan ook wel mee gezegd! Niet getreurd, eerst maar eens een lasser vinden..
We stuurden de diverse foto’s van de roestplekken naar de diverse lasbedrijven die we konden vinden op Internet waarvan de meesten ervaring hadden met oldtimers of VW busjes. De offerte’s, of wat daar voor doorging, vielen ons een beetje tegen helaas. Ik geloof dat het begon van 1700 Euro voor de helft van het werk, waarbij we zelf het dashboard en de ramen eruit zouden moeten halen, tot 4500 Euro waarbij dat voor ons zou worden gedaan, en dat was nog goedkoop volgens de aanbieder.
Tjee, dáár hadden wij niet op gerekend! Maar ja, wat wisten Wij nou helemaal?? 🙂
Hieronder overzicht van foto’s van al het laswerk:
Lascursus
“Nou, dan doe ik het zelf wel”, zei ik. “Ik ga gewoon een lascursus doen, zo moeilijk kan dat niet zijn!”
En met knikkende knietjes heb ik mij aangemeld voor een lascursus bij Rustbuster. Eén héle dag met theorie en praktijk voor 135 euro geloof ik.
De lascursus bleek uiteindelijk allerzins mee te vallen en ik vond het zelfs leuk om te doen! al was het daadwerkelijke lassen best een kunst om onder de knie te krijgen, het lukte uiteindelijk wel.
Er was een mooie ruimte met diverse werkbanken en diverse lasapparaten van verschillende types en merken waarmee we konden oefenen. Vooral leuk vond ik het proplassen.
Een vorm van Lassen waarbij je een gaatje stanst in het plaatwerk en doormiddel van proplassen deze op een ander stuk plaatwerk last in plaats van ‘rupsjes’ zoals dat heet.
Volgens mij was ik er wel klaar voor om iets te gaan doen ermee.