VWT3 spuiten laswerk

Zo, het laswerk zit erop, althans het eerste gedeelte. Daarna moest het natuurlijk ook gelakt worden!
drie soorten schuurpapier, water, spons, doekjes, primer, plamuur en harder, schuurmachine en natuurlijk de uiteindelijk spuitbussen!

Plamuur en harder
Het plamuren is een vak apart. Ten eerste, het stinkt verschrikkelijk naar oplosmiddelen en ten tweede, je hebt maar kort tijd om het goed op te brengen. En dat opbrengen
is een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen. Ik kreeg gelukkig hulp van een man die er verstand van had, die deed het eventjes voor: “kijk zo” en flop, flop. flop, klaar was kees.
Niet dat hij kees heette, maar dat doet er niet toe. Dat kon ik natuurlijk ook wel eventjes, het zag er niet moeilijk uit en dus: ‘Hoppa, flop flop flop’….- en het werd één grote flop.
Binnen no time
was het spul harder dan de pik van een geile stier en was het alleen nog maar te bewerken met een beitel.
Natuurlijk los je dat dan op met een slijptol en begin je van voren af aan. Zo gezegd zo gedaan. Dit keer maar wat minder harder bij de smurry doen dacht ik, ik heb meer tijd nodig, ik ben gewoon niet zo snel, bedacht ik mij. Nou die tijd kreeg ik. Het nieuwe kwakje liet zich gemakkelijk uitsmeren maar het drogen duurde een eeuwigheid! -te weinig harder dit keer.
Gelukkig ging het de laatste keer wel goed. Deze plamuur wordt echt keihard. Het gladschuren nadat alles droog was duurt dan ook even en zorgt voor heel veel fijnstof.
Het is dan ook zaak de boel goed droog te spuiten met het luchtpistool, en liefst ook nog nat af te nemen.

Oh ja, had ik al gezegd dat er tussen de lagen door bij het spuiten en vóor de plamuur er steeds ontvet dient te worden? anders kan de boel wel eens loskomen of niet goed hechten. Wat een vak.. En ik vond het best leuk ook nog!

Spuiten
De spuitbussen kon ik bij de Hobbyhal laten mengen. Gelukkig stond de kleurcode nog in het rechterportier, BambooYellow, de originele VW kleur. Eventueel kunnen ze met een soort fotoscaner een kleur bij benadering maken, helaas krijg je dan de onder invloed van zonlicht ‘vervaagde’ kleur. Ik koos voor de originele kleur, deze week wel af van de vergeelde rest van de bus, want de hele bus spuiten, daar had ik het geld nu niet voor. Ook waren er nog andere klusjes zoals de achterklep en schuifdeur die eigenlijk eerst nog moesten. Als ik de hele bus zou spuiten dan zou ik geen spuitbussen gebruiken maar gebruik maken van de originele spuitcabine die daar ook aanwezig was.

na het laten mengen van de tweecomponentenlak kon ik aan de slag! Drie lagen primer, twee lagen Bamboo Yellow. Tussendoor schuren met water als het droog was en bij de Primer
kon ik met een Föhn het droogproces versnellen. Als primer gebruikte ik ook spuitbussen met een vaalgele kleur. Daarna twee lagen afspuiten! Het spuiten zelf werd mij voorgedaan, het is vooral belangrijk niet te snel baantjes te maken waarbij je met een losse pols uitzwiept bij het omkeren van richting zodat je niet te lang op dezelfde plaats spuit. Zo voorkom je druipers.

Ramen
Tot slot nog even vermelden dat de ramen die ik eruit had gesneden, er met nieuwe rubbers ook weer ingezet moesten worden. Dat bleek minder moeilijk dan verwacht, temeer daar ik hulp had ingeschakeld. Een glaszetter kwam het voor mij doen voor 5 tientjes. Toen ik zag hoe hij het deed, had ik daar wel spijt van. Dat kan ik zelf ook wel en een volgende keer doe ik dat dan ook zelf.

Het uiteindelijke resultaat mocht er wezen! Het voorraam zit er weer mooi in, de rand is helemaal gaaf en het zijraam idem dito.

Hieronder foto’s van de primer én het uiteindelijke resultaat:

SAMSUNG

primer – VWT3 spuiten laswerk

grondverf zijkant

grondverf zijkant – VWT3 spuiten laswerk

nieuw rubber voor

nieuw rubber voor – VWT3 spuiten laswerk

De voorkant helemaal klaar

De voorkant helemaal klaar – VWT3 spuiten laswerk

zijkant klaar

zijkant klaar,  WOW   als Nieuw gewoon! – VWT3 spuiten laswerk

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail