VWT3 Lassen aan het busje!
Ik besloot om het laswerk te gaan doen in de Heining Hobbyhal, vlakbij Amsterdam. Een plek waar professionals en amateurs gebroederlijk aan hun auto of ander voertuig klussen.
In de Heining Hobbyhal kun je de meeste gereedschappen wel huren die je nodig hebt, daarnaast is er een koffieautomaat en blikjes fris kun je er ook krijgen. Ook de meeste producten die nodig zijn bij carrosseriewerk kun je in de inhouseshop krijgen. Handig dus.
De eerste keer was een aparte gewaarwording. Ik kon de camper gelijk in de hal zetten en na wat stellen van vragen hoe het werkte, ben ik aan de slag gegaan en ik voelde me al snel thuis.
Lassen van de bodemplaat onder het gaspedaal:
Om ergens te beginnen ben ik in eerste instantie aan de slag gegaan met de bodem onder het gaspedaal. Eerst het gaspedaal verwijderd.
Vervolgens ben ik de rotte plekken uit de bodem gaan slijpen met de slijptol. Daarbij opgelet dat er geen kabeltjes e.d. onder de vloer liepen, deze kunnen gaan smelten of je kan ze doorsnijden en dan ben je nog verder van huis. Na het slijp en snijwerk, ontroesten en schuren, kwam het plaatwerk maken. Nadeel van het slijpen en schuren is dat de hele bus zo ongeveer onder het stof komt te zitten, dat loste ik op door met een compressor slang en pistool het stof weg te blazen.
Het plaatwerk maken:
Ik kocht een plaat plaatstaal van ongeveer 1 m2. Daarna opmeten en uitsnijden met de slijptol en vervolgens op maat maken.
Wat gaat daar een tijd in zitten, ongelofelijk! -alles moet steeds weer bijgewerkt worden door te buigen en te passen, te slijpen en te schuren.
Eenieder die weleens plaatwerk is gaan maken kan daar waarschijnlijk over meepraten. En ik kwam net kijken! Handig erin was ik nog niet echt.
Het eerste laswerk:
Het lasapparaat wat men daar kon gebruiken was dus totaal anders dan de lasapparaten uit de cursus! Daarbij was er alleen maar een ouderwetse handkap welke je met de hand moest vasthouden. De mannen van de Hobbyhal hadden hier wel kunde mee en deden even voor hoe het moest. Aha, nou niet dus. Ik heb heel stout, mijn eerste stukjes gelast zónder die laskap! (zie foto hierboven) Gelukkig zijn mijn ogen goed gebleven.
Die avond gelijk een automatische laskap besteld, én, oh ja, lasmagneten! -Die hadden we wel op de cursus maar bij Heining deed men alles met Tangen.. Nou die magneten zijn later toch echt wel veel van pas gekomen!
Een paar dagen later ben ik verder gaan lassen maar nu mét de automatische laskap, wát een verschil! Heel fijn om met goed gereedschap te werken. Al wilde ik natuurlijk zo zuinig mogelijk werken, zulke aanschaffen zijn het méér dan waard.
Lastig APK stuk
Het meest lastige stuk om te lassen was misschien wel dit stuk, het betrof een aparte handeling. Eerst twee stukken eruit geslepen om erbij te kunnen. Dan rechterstuk erin gelast en toen kon ik meer wegslijpen daar e.e.a. op zijn plaats werd gehouden door het laswerk. Verder hele lastige hoekjes om te lassen! Het ging om een T verbinding en een ‘naad’ die ik precies moest namaken van de bus met mijn laswerk. Uren lopen prutsen om alle plaatdeeltjes op elkaar af te stemmen. Uiteindelijk is het heel goed gegaan en ik kan wel zeggen dat ik complimenten heb gekregen van de profs daar. 🙂
De Lekkende Raamranden (voor en zijraam):
Vervolgens, in ik geloof een week tijd, heb ik de hele voorruitrand en een zijraam rand aangepakt en opnieuw gelast en gespoten! Een hele klus waar ik uiteindelijk zeer trots op ben!
De ramen moesten eruit, Nieuwe rubbers moesten besteld worden en al met al vraagt het heel veel secuur werk en kleine handelingen.
Voor:
Na: