vwt3 bedbank bouwen

Het ontwerp is bij mij tot stand gekomen door te tekenen. Diverse schetsen later, waarin ik onze eisen heb verwerkt, had ik een bevredigend ontwerp. Natuurlijk blijkt in de praktijk dat een ontwerp aan verandering onderhevig is gedurende het bouwproces. Maar het is belangrijk om een richtlijn te hebben op basis van de maten van de bus.

Zo besloot ik om de bedbank te bouwen  met de juiste scharnieren. Hiervoor kon ik mijn oude Ikea slaapbank gebruiken.
Het opmeten van de juiste afstanden, maten etcetera was een behoorlijke opgaaf. Het precies recht boren en zagen koste ook veel concentratie want het moest natuurlijk goed passen. Het is overigens verbazingwekkend hoeveel hout daarbij toch nog verwerkt wordt. Zoals op de foto te zien is heb je veel dwarslatjes, die dicht op elkaar moeten zitten wil je er niet doorheen zakken.
Daarnaast moet het frame stevig en solide zijn.
Mijn ontwerp bevatte zowel een opklapbare lounge gedeelte als het scharnierende bedbank gedeelte.
Het loungegedeelte kan omhooggeklapt worden zodat je makkelijk bij de motor kan, daarmee heeft het net als de bedbank, een dubbele functionaliteit.
Het bed wat erin zat toen we de bus kochten moest je er helemaal uit trekken om bij de motorkap te kunnen, iets wat zeer onhandig is. Ik heb wel de oude scharnieren voor de loungeseat kunnen gebruiken. (zie foto).

mijn eerste knutselwerk, het bed

mijn eerste knutselwerk, vwt3 bedbank bouwen

vwt3 bedbank bouwen

mijn eerste knutselwerk, het bed2

mijn eerste knutselwerk, vwt3 bedbank bouwen

In een andere post zal het eindresultaat beter zichtbaar zijn, inclusief matrassen en afwerking.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail